لویی کان
لوئی کان در روسیه متولد شد در سال 1905
با خانواده اش به آمریکا مهاجرت می کند . در بوزار تحصیل می کند و بین سالهای 57- 1947 در دانشگاه ییل تدریس
می نماید . از سال 1950 تا 1951 به
روم می رود و روی معماری روم تحقیق می کند و از سال 61-1957 شروع به تدریس در دانشگاه پنسیلوانیا می کند .
زمان اجرای اولین ساختمان های کان به سال 1925 بر می گردد ولی تا
اواسط دهه 50 با اجرای چند اثر توجه آمریکا و
جهان را به خود جلب می کند .
در آثار کان تجریبات معماری مدرن ، الهامات کلاسیسم یونان و معماری
قرون وسطی ، معماری اسلامی و حتی آکادمیسم
قرن 19 اروپا را می توان دید . در کل می توان گفت او در اکثریت کارها تحت تاثیر مکتب بوزار بود و از همین روست که
در کارهای او یک نوع نگرشی به
تاریخ است و به خاطر همین او را به پست مدرنهای تاریخ گرا نزدیک حس می کنیم .
تعدادی
از کارهای او در حد پروژه باقی مانده است ، پروژه ها در
بالاترین حد و با پیچیدگی تمام طراحی شده اند ولی در زمان اجرا ، فرم ها با انتخاب مصالح مناسب و غالبا طبیعی و سنتی
ساده می شوند . کان برخلاف استادان
برجسته پیش از خود نه در پی توضیح است و نه اثبات نوشته ها ، و گفتارش با ابهام همراه است .
در
کارهای لوئی کان کاربرد دقیق مصالح و بیان قواعد استفاده از مصالح و تنوع استفاده
کردن از مصالح را مشاهده می کنیم .
لوئی کان
گفته است :
" لوکوربوزیه
معلم من بود ولی این را خودش نمی دانست - تاثیر از کارهای بتن مسلح و عریان بودن
ساختمان "
" سنتی بودن
در معماری مانند سایر موارد به این معنا نیست که گذشته را دوباره تجدید کنیم ، بلکه باید از آن و با امکانات معاصر استفاده
کنیم . "
" سبک
متعلق به زمان است در حالی که جوهر هنرمند ابدی است . "
" ارزش
ساختمان با کیفیت فضاهای معماری سنجیده می شود . "
" تکنولوژی
شگفت انگیز است و باید بخشی انگیزه حرفه ای ما شود . اگر یک ساختمان بتواند به تکنولوژی الهام دهد بی اندازه با ارزش است . "
لوئی کان نخستین معمار آمریکائی روسی تبار بود که بعد از جنگ جهانی
دوم برخاست و نیز اولین کسی بود که از مکتب
جهانی " فرم تابع عملکرد است " برید . معماری کان نه در قالب معماری ارگانیک فرانک لوید رایت جای می گیرد و
نه در قالب دیگر نهضت های معماری مدرن
، مثل مکتب معماری مدرن لوکوربوزیه و میس وندروهه .
کان اغلب
از فرم ، نور و روشنایی و از فضاهایی که عملکردی بر آنان متربت است ، صحبت می داشت . درباره نور و روشنایی نوشته است که : " نور و روشنایی حضور همه چیز را باعث می شود . اجسام از نور
مشتق می شوند یا به تعبیری دیگر ، هر گاه نور
مصرف شود جسم حاصل می آید . اجسام همان ها هستند که به سبب وجودشان سایه به وجود می آید و سایه به نور تعلق
دارد . نور به جانب جسم حرکت می کند و
جسم به جانب نور و این امر محیط و جو سازندگی را به وجود می آورد . فرم
به خود می گوید : من باید چیزی بسازم.
در آثار کان همواره احساسی یکسان از قدمت و تازگی موجود بود . پژوهشی
شدید برای تمام چیزهایی که در قبال
سازندگی آدمی در تمام زمانها ، زیبا و منطقی بود . این اندیشه که گذشته در حال حاضر ریشه دارد و پژوهش بدنبال
حقیقت در جمله ای موجز و شاعرانه از خود
کان مستتر است " آینده همان امروز است . "
معروفترین
کار کان ساختمان آزمایشگاه - پژوهشگاه پزشکی ریچاردز است . تحت تاثیر کارهای رایت
، میس وندروهه و لوکوربوزیه .
تجزیه حجمهای رایت ، سادگی میس وندروهه ، تجزیه حجمهای ساختمان به
فرمهای ساده اصلی هندسی مسطحه و به کار گیری
مصالح به صورت عریان ، استفاده از بتن مسلح لوکوربوزیه ، در اصل ساختمان تا حدودی اکلکتیک است . تاثیر بوزار
استفاده از تکنولوژی زمان ، بتن مسلح
است.
پروژه های زیر از اوست .
مجلس ملی بنگلادش در داکا 1962
موسسه
اداری در احمد آباد - هند - 1963
موزه ملی
کیمبل 72-1966
بیمارستان
مرکز ایوب در داکا 1963
گالری
هنری دانشگاه یل 54-1950
بنای
یادبود شش میلیون یهودی 69-1967
ساختمان
آزمایشگاههای پزشکی دیچاردز، پنسیلوانیا 61-1957
توسعه
شهر سازی محله عباس آباد تهران با مشارکت کنزوتانگه ، پروژه
Salk Institute Laboratory Building - California U.S.A(1959-65
Yale University Art Gallery ( 1951- 53
Kimbell Art Museum U.S.A ( 1966-72
Center For British Art Student Yale University ( 1969-74
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.